Прокрастинація у підлітків: причини та рішення


Опубліковано 29 Січень 2025 о 10:00

Блог Діти в місті >  Прокрастинація у підлітків: причини та рішення


Прокрастинація у підлітків: причини та рішення

Photo: Freepik


Підлітковий вік – це період швидкого дорослішання та серйозних змін, коли життя здається наповненим новими можливостями. Водночас це період, коли перед підлітками виникає багато нових викликів та труднощів. І прокрастинація – один із них. Відкладання важливих справ, постійне затягування з виконанням завдань можуть стати на заваді успіху, прогресу у навчанні чи досягненні поставлених цілей. Ба більше, прокрастинація може стати джерелом стресу та невпевненості.



«Діти в місті» поспілкувалися з практичним психологом, супервізором та сексологом у навчанні, сертифікованим консультантом у психоаналітичному підході, членом ГО «Разом», провідним фахівцем по роботі з молоддю, які здобувають середню освіту у місті Познань, Анастасією Пан. Вона розповіла про особливості прокрастинації у підлітковому віці та техніки, які допоможуть підліткам навчитися управляти своїм часом.




Звідки береться прокрастинація?


За словами Анастасії, прокрастинація – це не хвороба і не лінь, як багато хто думає. Це модель поведінки, при якій людина свідомо обирає не виконувати певні дії, відкладати їх на потім. Особливість прокрастинації в тому, що вона викликає неприємні відчуття, і через це погіршується загальний стан. При звичайній ліні у підлітків більше спостерігається байдужість.


«Прокрастинація охоплює багато факторів, які можуть впливати на цей стан. Це оточення, модель виховання в сім’ї, умови життя, приклад батьків й того, як вони проводять вільний час. Багато хто вважає, що прокрастинація з’являється через залежність від гаджетів, але це не зовсім так. Тут йдеться не про залежність. Використання гаджетів – це швидкий спосіб отримання задоволення. З часом підлітки ставлять в пріоритет отримання задоволення, а не виконання більш важких задач, які вимагають зусиль», - пояснює психолог.


Також факторами, що впливають на появу прокрастинації, є брак мотивації та відволікаючі чинники. Наприклад, дистанційне навчання серйозно вплинуло на поширення прокрастинації серед учнів, адже вдома існує багато відволікаючих факторів.

Анастасія наголошує, що іноді прокрастинація може бути одним із симптомів таких станів, як депресія, тривожність, порушення сну.


Коли пора бити на сполох?



Photo: Freepik


Розрізняють активну та пасивну форми прокрастинації. Як пояснює психолог, активна прокрастинація – це навмисне відкладання справ на потім, щоб зараз відпочити/погратися, а потім швидко досягти необхідних результатів.


«Тобто, діти звикають працювати в турбо-режимі та вкладатися в короткі терміни. Активну прокрастинацію не вважають проблемною, оскільки це запланована дія, яку людина ще здатна тримати під контролем», - зазначає Анастасія.


А от пасивна або патологічна прокрастинація – це поведінка, яка супроводжується невпевненістю в собі. Підлітка можуть наздоганяти такі думки: «А сенс це робити, все одно не буде результату», «А для чого це все?».


«Тут вже є песимістичні нотки, спостерігається пригнічений стан і тривожність, депресивні епізоди. Терміни виконання завдань можуть не дотримуватися та ігноруватися. Це ситуація, коли прокрастинація вже заважає функціонуванню у повсякденному житті», - пояснює фахівець.


Прокрастинація в сучасному світі


За словами психолога, існує прямий зв’язок між прокрастинацією і стресом, депресією та тривожністю у підлітків. Це суттєві фактори, які впливають на прокрастинацію.


«Прокрастинація не належить до жодного з різновидів розладів психіки, які включені до міжнародних класифікаторів хвороб. Але, наприклад, у редакції МКХ 11 прокрастинація згадується як один із проявів генералізованого тривожного розладу. Тобто, це вже прояви, і тому ця модель поведінки може бути проявом тривоги чи стресу. При сильному стресі підліток не здатний добре фокусуватися і якісно виконувати завдання, доводити їх до кінця», - зазначає Анастасія.


Гаджети та прокрастинація



Photo: Freepik


Гаджети, соціальні мережі, ігроманія – це все фактори, які впливають на розвиток прокрастинації. Особливо, популярні нині короткі відео в Тік Ток та Інстаграм.


«По-перше, це хибне уявлення про отримання задоволення. Наприклад, дитина втомлена або у неї якісь проблеми в школі. Замість вирішення проблеми вона заліпає в Тік Ток. Проблема не вирішується, мозок на деякий час відключається, однак нервова система в цей час не відпочиває, а навпаки навантажується. Це впливає на нездатність контролювати час, адже люди зависають в соцмережах, не помічаючи, скільки часу пройшло», - пояснює психолог.


По-друге, це отримання швидкого задоволення, тому з часом знижується мотивація та зникає навичка напружуватися, щоб досягти якогось результату. Наприклад, робити справи, які не приносять тобі миттєвого задоволення, але потребують сил та часу.


Як працювати з прокрастинацією?


Анастасія Пан ділиться, що у своїй роботі завжди звертає увагу на фрази на кшталт «Моя дитина дуже лінива. Вона нічого не хоче робити».


«Для мене це завжди дзвіночок, щоб звернути увагу на режим сну підлітка, його режим харчування, на останні обстеження здоров’я. На те, як ця «лінь» впливає на повсякденне життя підлітка, і як він сам ставиться до цієї проблеми. І коли я бачу, що підлітку все одно – це одна історія. Але буває, що це викликає стрес, відчуття втрачених можливостей. Тоді обов’язково звертаю на це увагу. Прокрастинація дійсно може бути проявом чогось або фактором, на який варто звернути увагу», - розповідає психолог.


Читайте також: Як і коли говорити з дітьми та підлітками про секс: поради експерта


Як позбутися прокрастинації


За словами фахівця, для початку необхідно виключити фізіологічні фактори й ті, які пов’язані з психологічними розладами. Перевірити аналізи крові, подивитися гормональний фон тощо, тому що інколи прокрастинацію можна сплутати з хронічною втомою.


«Коли ми виключаємо фізіологічні фактори, ми починаємо працювати над звичками. Дотримання режиму дня, сну та харчування. Це найскладніше для підлітків! Як тільки підіймається питання про режим, вони протестують. Але без цього буде дуже складно йти далі», - пояснює Анастасія.


Обов’язково треба включити у режим дня прогулянки. Навіть 15-хвилинні прогулянки на свіжому повітрі здатні сильно змінити загальний стан підлітка. Батькам варто включатися в цю роботу і допомагати. Наприклад, планувати якісь справи, десь їздити або ходити у справах разом з дитиною.

Анастасія пропонує батькам делегувати підліткам частину відповідальності, але в рамках їхніх інтересів. Наприклад, хлопці можуть допомогти зібрати шафу, а дівчата – сходити в магазин за продуктами, зробити замовлення на сайті. Тобто залучаємо їх брати участь у повсякденному рутинному житті родини, але зберігаючи їх зацікавленість.


«Гарно працює ведення щоденників. Але хлопці зазвичай це не дуже люблять. Дівчатам більш подобається такий формат. Можна придбати гарний планер, маркери. Хлопцям більше подобаються різноманітні гугл-календарі, нотатки, де вони теж можуть фіксувати свої справи», - додає психолог.


Звичайно, якщо у підлітків є залежність від гаджетів або ігор, то необхідно обмежувати їх. Ставити таймери і строго обмежувати час, проведений з гаджетами.


Що ще працює?

  • Акцент на маленьких перемогах. Важливо навчити підлітків фіксувати свою увагу навіть на маленьких досягненнях. Наприклад, «На вихідних я прокинувся о 8.00, а не в 13.00 – це вже велике досягнення».
  • Розбивайте на частини. Навчіть дитину ділити великі завдання на невеликі частини. Про це ніби всі знають, але не всі це вміють робити, тому з плануванням у багатьох підлітків бувають проблеми.
  • Використовуйте матрицю Ейзенхауера. В першу чергу робимо те, що терміново і важливо. В другу чергу – терміново, але неважливо. Потім – не терміново, але важливо. І наостанок – не терміново і неважливо.
  • Робота зі страхами. Нехай підлітки проаналізують свої страхи, випишуть їх і підготують план дій на випадок найгіршого сценарію розвитку подій. Тобто, треба заздалегідь вирішити, що робити, якщо все піде не за планом, щоб бути готовим до цього.


Навчіть дитину шукати для себе вигідні та приємні моменти в справах. Задавати собі важливі питання:

  • Для чого я це роблю?
  • Що я можу пізніше з цим зробити?
  • Як я можу це використовувати?


Анастасія Пан резюмує, що в підлітковому віці діти все ще потребують підтримки та допомоги батьків, коли постають перед труднощами. Звичайно, це вже не формат стосунків «маленька дитина-дорослий», а більш дорослий формат, де підліток буде відчувати, що його чують та розуміють.


Читайте також: Найцікавіші техніки тайм-менеджменту: як батькам все встигати







Пошук