Дистанційна освіта в Україні: реальність та виклики майбутнього


Опубліковано 17 Лютий 2025 о 10:00

Блог Діти в місті >  Дистанційна освіта в Україні: реальність та виклики майбутнього


Дистанційна освіта в Україні: реальність та виклики майбутнього

Photo: freepik


Дистанційна освіта в сучасних реаліях – це необхідність, адже в умовах криз та викликів останніх років дистанційка дозволяє дітям та дорослим мати доступ до освіти, незалежно від місця їхнього проживання. Сьогодні це не просто тренд, це майбутнє освіти. «Діти в місті» поспілкувалися з представниками дистанційних шкіл, щоб дізнатися про розвиток освіти в Україні.


Дистанційна освіта в Україні


У дистанційній школі «Оптіма» зазначають, що кількість сімей, які обирають дистанційний формат навчання, стабільно зростає. На їхню думку, це пояснюється насамперед попитом на якісну освіту, а потім уже зовнішніми факторами. Найбільша частка учнів школи залишається в Україні, але значна кількість дітей навчається з-за кордону, переважно з Німеччини та Польщі.

Дистанційна школа «Оптіма» працює з 2015 року та стала першою ліцензованою школою такого формату в Україні. Спочатку її послуги були популярні серед сімей, чиї діти не могли відвідувати очні школи через спорт, кар’єру, стан здоров’я чи часті переїзди. Згодом попит почав зростати серед родин, які шукали альтернативу традиційному навчанню.


«Найбільше зростання кількості заявок спостерігалося під час пандемії COVID-19, а також у 2022 році, коли школа відкрила безоплатний доступ до своїх матеріалів для всіх українських школярів. Завдяки цьому понад 100 тис. учнів успішно завершили навчальний рік», - розповідають в «Оптімі».


Загальна тенденція − пошук українськими родинами якісної освіти – залишається сталою. В школі зазначають, що не фіксують спаду запитів, а спостерігають рівномірне зростання попиту на якісні освітні послуги в дистанційному форматі.


В онлайн-школі «Альтернатива» розповідають, що за останні 3-4 роки дистанційне навчання зробило величезний прорив. Починаючи з 2020 року, онлайн-освіта була викликом для багатьох, але школи використали цей досвід, щоб зробити навчання комфортним, ефективним та інтерактивним. В «Альтернативі» комбінують різні методи: від відеоуроків до мотиваційного ігрового формату, в якому учні можуть отримувати бали за успішність і покращувати свої оцінки. А також можуть похвалитися:

  • Креативний підхід. Крім студійних звичних відеоуроків, створюються альтернативні уроки, які знімаються у яскравих локаціях з цікавим монтажем та невимушеною подачею. Переглядаючи їх, учень ніби дивиться звичний для нього ролик на ютубі.
  • Яскраві навчальні матеріали. У школі покращили сайт та його наповнення. Конспекти до уроків виглядають яскраво та завжди містять найголовніше.
  • Система мотивації. Впроваджено нові способи підтримки інтересу до навчання, щоб діти були залучені у процес. Наприклад, наприкінці кожного навчального року найстараннішим дітям дарують матеріальні подарунки. Це спонукає до вивчення та мотивує сучасних школярів.
  • Зворотний зв’язок. Крім персональних чатів із вчителями, запроваджено онлайн-консультації, які проводяться щотижня.

Якщо раніше дистанційне навчання сприймалося як тимчасове рішення, то сьогодні — це ефективна альтернатива традиційній школі, яка дає гнучкість, якість і результати.


Вам може сподобатися наша стаття: Дистанційна освіта в умовах війни: як школи адаптуються до форс-мажорів


Організація дистанційного навчання



Photo: freepik


Директорка дистанційної школи «Ліцей «Ангстрем» Альона Дудінова розповіла, що онлайн-навчання в закладі здійснюється на власній IT-платформі. Це Система Дистанційного Навчання (СДН) «Евклід».


«Це перша вітчизняна онлайн-платформа, яка отримала Гриф МОН України «Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах», - пояснює Дудінова.


За її словами, відразу впадає в око, що багато дистанційних шкіл використовують Moodle. Це досить старе (початок 2000-х років) крос-платформне програмне забезпечення, яке було створено як система управління курсами/навчанням/віртуальне навчальне середовище. Іншими словами, Moodle — це безкоштовний веб-додаток, за допомогою якого можна легко створювати сайти для онлайн-навчання. Багато курсів створено саме на цій платформі.


«Але нам здається, що для школярів потрібне щось легше, не таке незграбне. Щоб із відеозв’язком, із щоденником, із вчительською, із оцінками. Платформа «Ангстрем» — принципово інший підхід, інший дизайн, інша ідея. Це діюча справжня школа!», - додає директорка.


У школі «Акцент» приділяють багато уваги індивідуальному підходу до кожного учня. Для цього існують різні форми навчання та взаємодії учасників освітнього процесу: онлайн уроки в невеликих групах (до 7 учнів), спілкування у чаті на навчальній платформі, записані теми уроків, що дає можливість переглянути будь-яку тему від початку навчального року.


В онлайн-школі «Альтернатива» добре адаптуються до форс-мажорів і викликів сьогодення. Система побудована так, щоб кожен учень міг продовжувати навчання без прив’язки до конкретного часу.

  • Уроки в записі. Всі заняття доступні у зручний час, тому учні можуть переглядати їх тоді, коли мають змогу.
  • Гнучкий графік. Можна вчитися у власному темпі, не хвилюючись, що пропустиш важливий матеріал.
  • Матеріали для самостійного опрацювання. Учні отримують конспекти, рекомендовану літературу, додаткові джерела та тести, щоб залишатися у процесі навіть без доступу до інтернету.
  • Підтримка викладачів. Якщо є питання після перегляду уроку, завжди можна отримати зворотний зв’язок у чаті з вчителем.


В школі «Оптіма» у свою чергу працюють над мотивацією учнів. Діти самостійно вибирають, коли та як опрацьовувати матеріал, виконуючи завдання для самоперевірки без необхідності додаткових домашніх робіт. Під час онлайн-уроків за розкладом учні працюють разом із класом. Мотивація посилюється завдяки якісним авторським розробкам уроків, які відповідають сучасним тенденціям у педагогіці.


Майбутнє дистанційної освіти



Photo: freepik


Product manager школи JustSmart Дар’я Адамчук вважає, що в найближчі 5–10 років дистанційне навчання стане індивідуалізованим, інтерактивним і ще доступнішим завдяки технологіям.

  • AI і персоналізація. Штучний інтелект адаптуватиме навчальні програми до потреб кожного учня.
  • VR і AR. Віртуальна реальність дозволить занурюватися в навчальний процес: подорожувати історичними місцями чи проводити експерименти.
  • Глобалізація. Учні з різних країн співпрацюватимуть у спільних проєктах, розвиваючи комунікаційні навички.
  • Мультиформатність. Освітні платформи запропонують більше форматів навчання: інтерактиви, відео, ігри тощо.
  • Емоційний розвиток. Зростатиме увага до мотивації та емоційного інтелекту учнів.


Читайте також: Дистанційка в приватних школах: на яких платформах проходить навчання







Пошук